Situatie Lize en haar dochter Kim

Lize heeft door het ongeval blijvend hersenletsel opgelopen waardoor ze snel dingen vergeet of soms niet goed weet hoe ze zaken kan regelen. Voor de dochter van Lize (Kim) moeten een aantal zaken geregeld worden. Kim kan dat niet helemaal zelfstandig en moeder loopt daarin ook tegen haar eigen grenzen aan vanwege haar hersenletsel. Gelukkig kon ze bij het Startpunt terecht voor uiteenlopende vragen zoals onder andere de aanvraag zorgtoeslag en het regelen van een zorgverzekering. Ook waren er zaken rondom studiefinanciering en het contact met DUO waar moeder en dochter samen niet helemaal uitkwamen. De telefoongesprekken met de instanties gingen haar te snel waardoor ze nadien niet wist, was wat er precies moest gebeuren. Startpuntmedewerker Arzu heeft hen hiermee geholpen.

Lize en haar dochter Kim

Hulp Startpunt

Wat hield die hulp concreet in? Soms was dat door alleen uit te leggen hoe ze iets konden regelen. Arzu vroeg dan later na of het allemaal was gelukt. Soms nam Arzu ook een stukje over. Bijvoorbeeld door te helpen met het (digitaal) invullen van de papieren. Of door namens moeder en dochter te bellen met een instantie zoals de zorgverzekeraar of in dit geval DUO. ‘Daarin doen we wat er nodig is. En altijd in overleg met de inwoner’: zegt Arzu (Startpuntmedewerker). Het is geen langdurige zware hulp. Lize en Kim zijn opgelucht dat ze zeker weten dat ze niks over het hoofd hebben gezien.  

Herkenbaar?

Zit jij ook in een situatie waarin je graag wilt dat iemand met je meekijkt hoe zaken snel en goed geregeld worden? Neem contact op met het Startpunt. We denken graag met je mee of geven je een steuntje in de rug als het nodig is.

Meer informatie

n.b. De beschrijving van de situatie is echt. De namen van het gezin zijn veranderd en de foto is niet van het betreffende gezin vanwege privacy redenen.