Valpreventie

Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, dat is de wens van veel ouderen. Door het risico op vallen in en om het huis te verminderen kunt u een hoop narigheid voorkomen en zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Gelukkig is het vaak gemakkelijk om een val te voorkomen. Door voldoende te bewegen, bewustwording, veilige gewoontes aan te leren en aanpassingen in huis te doen,  verkleint u de kans op vallen aanzienlijk. Het is belangrijk dat u de dingen bewust doet.

Hoe kunt u een val incident voorkomen?

Veilige woonomgeving;

U kunt er zelf voor zorgen dat uw woning veilig is. Vaak gaat het om bewust de dingen doen en met kleine aanpassingen kunt u een valincident voorkomen. Kleine aanpassingen die niet veel geld kosten. Bij het Startpunt kunt u de brochure Toekomstbestendig Wonen in Wageningen ophalen. U kunt hem ook downloaden van de website . Op de website www.veiligheid.nl vindt u nog uitbreidere informatie hoe u per ruimte in uw woning met kleine aanpassingen veilig kunt maken. In de brochure vind u veel praktische tips waarmee u uw woning kunt doorlopen op veiligheid.

Uw zicht:

Zorg dat u goed blijft zien. Laat daarom elk jaar uw ogen testen bij de opticien. Als u ouder wordt, gaat het zicht vaak achteruit. Een verminderde gezichtsscherpte of diepteperceptie en contrastgevoeligheid vergroten het risico op vallen. U valt dan sneller doordat u bijvoorbeeld een obstakel op de grond over het hoofd ziet.

Enkele tips waar u rekening mee kunt houden;

  • Draag een bril als u er een nodig heeft;
  • Leen geen bril van iemand anders
  • Reinig dagelijks uw glazen.
  • Ga naar de oogarts als u merkt dat uw ogen achteruit gaan.
  • Leg uw bril op een vaste plaats of gebruik een brilkoordje zodat u hem snel op kunt zetten.

De werking van medicijnen:

Het gebruik van medicijnen veroorzaken soms slaperigheid of kunnen bijvoorbeeld uw reactievermogen beïnvloeden. Het is belangrijk dat u medicijnen op de goede manier gebruikt.. Medicijnen hebben ook nadelen. U kunt zich bijvoorbeeld slaperig voelen door medicijnen. Of u reageert langzamer. Of u ziet niet meer zo goed. Andere bijwerkingen zijn: slappe spieren en duizelig zijn. Vaak merkt u zelf niet dat u last van bijwerkingen heeft maar de kans dat u valt, wordt wel groter. Er zijn medicijnen die de kans dat u valt groter maken zoals bijvoorbeeld slaaptabletten, kalmeringstabletten, plastabletten, medicijnen tegen hoge bloeddruk, medicijnen tegen depressie, sommige sterke pijnstillers, oogdruppels of gel voor uw ogen. De kans op vallen is groter als u verschillende medicijnen tegelijk gebruikt.  Medicijnen blijven langer in uw lichaam als u ouder wordt. Want uw lever en nieren doen er langer over om het medicijn af te breken. De medicijnen werken daardoor langer en bijwerkingen blijven ook langer bestaan.

Tips voor het gebruik van medicijnen:

  • Stop alleen met het innemen van medicijnen als uw arts of apotheker  dat nodig vindt.
  • Gebruik de hoeveelheid medicijnen die uw arts heeft voorgeschreven.
  • Wees voorzichtig met alcohol. Uw reactievermogen kan minder worden.  Dat betekent dat u langzamer reageert en u kunt sneller uw evenwicht sneller kwijt raken en komen te vallen.
  • Kom niet te snel overeind als u ligt. Sta rustig op uit bed of stoel. Neem de tijd om stevig te gaan staan.
  • Pas op met activiteiten waarbij u uw evenwicht moet houden. Bijvoorbeeld met traplopen of met ramen wassen.
  • Let extra goed op als u nieuwe of andere medicijnen krijgt. Misschien hebben de medicijnen andere bijwerkingen.

Hulpmiddelen: 

Maak indien nodig gebruik van hulpmiddelen bij het lopen, zoals een stok of rollator.

Goed schoeisel :

Zorg voor goede en stevige schoeien.

Zorg voor voldoende beweging.

Het vinden van een geschikte  vorm van bewegen om kracht, balans en lenigheid te verbeteren, is erg belangrijk om vallen van ouderen te voorkomen. Bij Solidez zijn diverse beweegactiviteiten waar u aan kunt deelnemen. Ook is er in Wageningen de mogelijkheid om te sporten bij www.sportservice-in-wageningen.nl.  Vaak kunt u ook bij de sportscholen terecht voor speciale seniorenprogramma’s .

 

 Bron: website www.veiligheid.nl

 

 

 

Zoeken