Het geheugen

Vergeetachtigheid en dementie zijn niet hetzelfde. Vergeetachtigheid is onschuldig. Iemand weet zich tijdelijk iets niet te herinneren. Bij dementie is de informatie niet meer terug te halen. Het is net alsof het voor altijd is verdwenen. In onderstaande tabel vindt u de belangrijkste verschillen:

 Verschil normale vergeetachtigheid en dementie

Normale vergeetachtigheid Abormale vergeetachtigheid
Er zijn alleen problemen met het geheugen Gaat samen met achteruitgang van andere mentale functies
Het overkomt bijna iedereen Komt voor 5-7% van alle mensen boven de 65 jaar
Het is lastig maar het maakt niet afhankelijk van hulp Maakt afhankelijk van hulp
Geheugensteuntjes helpen De achteruitgang is niet te stoppen. Het wordt erger
Kleine stukjes van een gebeurtenis worden vergeten Hele gebeurtenissen worden vergeten

Informatie kan niet goed worden teruggevonden, het ligt op het puntje van de tong

Informatie wordt niet meer in het geheugen opgenomen. Men heeft ook niet meer het gevoel dat men het weet.

 Bron: Vergeetachtig? Wat te doen; folder hersenstichting Nederland.

Veel voorkomende klachten bij vergeetachtigheid

  • Niet op namen en woorden kunnen komen
  • Spullen kwijtraken
  • Teksten en gesprekken niet goed kunnen onthouden

Oorzaken vergeetachtigheid

  • Veranderingen in de hersenen met het ouder worden
  • Bepaalde medicijnen
  • Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen
  • Gebruik van teveel alcohol
  • Bepaalde ziekten of bijvoorbeeld hersenletsel
  • Stress, piekeren, emotionele problemen

Tips bij vergeetachtigheid

  • Doe geen twee dingen tegelijk, bijvoorbeeld een boek lezen met de televisie aan
  • Maak een lijstje van de dingen die u moet doen of wilt onthouden
  • Staat u op een plek en bent u vergeten wat u daar wilt doen? Ga dan terug naar de plek waar u vandaan komt of doe dit in gedachten
  • Door contacten met andere mensen, wordt u geheugen van buitenaf geprikkeld
  • Leg u spullen op een vaste plaats
  • Maak gebruik van ezelsbruggetjes.
  • Leer uzelf vaste gewoontes aan
  • Gebruik een hulpmiddel zoals een boodschappenlijstje, een agenda met dagindeling, een opschrijfpboekje bij de telefoon
  • Zorg voor goede lichamelijke conditie en beweeg elke dag

Meer informatie en contact

  • Maakt u zich zorgen om uw geheugen? Ga dan naar uw huisarts. Hij kan u als dit nodig is, doorverwijzen naar de geheugenpoli.
  • U vindt ook meer informatie over het geheugen op de website Alzheimeimer Nederland  of De Hersenstichting 

Zoeken