Piekeren

Stoppen met piekeren?

Stoppen met piekeren. Want wat levert het herhalen van je zorgelijke gedachten op? Je problemen worden steeds groter. Je slaapt slecht, raakt gespannen, gefrustreerd en wordt chagrijnig. Kortom, piekeren is negatief denken en maakt je ongelukkig.

Anti-piekertips


1. Schrijf je piekergedachten eens op
Piekeren overvalt je. Steeds komende dezelfde gedachten weer terug. Het zit je in de weg bij je dagelijkse activiteiten. Zeker als je er niets aan doet. Wees dat voor. Zet je piekergedachten even stop. Schrijf dan elke malende gedachte die in je opkomt in een piekerschrift of in je telefoon. Je piekergedachten opschrijven, helpt je bij het stoppen met piekeren. Je laat je problemen los en maakt ruimte in je hoof

2. Ontleed je gepieker 
Vaak kloppen je gedachten niet. Het is niet reëel wat je denkt. Bij piekeren ga je vaak uit van het ergste. Terwijl dat bijna nooit gebeurt. Je draait in cirkeltjes rond met telkens dezelfde uitkomst of nog erger. Neem je pieker gedachten eens door. Wat is het allerergste en het beste dat je kan overkomen? Wat kun je er aan doen? Kan je het oplossen? Zo maak je je gedachten reëeler. Je denkt minder in erge dingen die je kunnen overkomen. En als je ontdekt dat je piekerproblemen zijn op te lossen? Maak dan een plannetje om het op te lossen. Vraag eventueel hulp van iemand anders.

3. Zoek afleiding om te stoppen met piekeren
Merk je dat je piekert? Zoek dan afleiding. Onderneem iets. Doe een bezigheid die concentratie en/of inspanning vergt. Dat kan sporten zijn, bedenken welk cadeautje je voor de verjaardag van je oma, of vriend(in)gaat kopen, maak een puzzel. Dus kom in actie en onderneem dingen. Ook ademhalingsoefeningen doen het goed om je gepieker een halt toe te roepen.

4. Relativeer je piekergedachten
Stoppen met piekeren doe je ook door je gedachten te relativeren. Vraag je af of de gedachten volgend jaar nog zo belangrijk zijn. Is dat het geval? Bedenk dan wat je kunt doen om het op te lossen. Zijn je gedachten niet echt? Laat los. Ook situaties accepteren zoals ze zijn, draagt bij aan minder piekeren. Het verleden kun je niet veranderen. Dat is geweest en laat dat rusten. En… wat de toekomst brengt? Dat is niet bekend. Neem je leven zoals het is. Blijf in het hier en nu. Denk vaker: wie dan leeft, wie dan zorgt.

5. Praat erover
Wil je dat je gepieker niet langer je leven beheerst? Praat er dan over. Door je piekergedachten uit te spreken kun je een enorm gevoel van opluchting ervaren. Anderzijds kun je zo je gedachten ordenen en toetsen. Zijn ze reëel of juist niet? Praat met je familie, vrienden of zoek hulp bij het stoppen met piekeren. Blijf zeker niet in je eentje lopen malen.
 

Zoeken