Herfstdip

 

Meisje bos

 

 

Ben je ook wel eens moe als de dagen korter worden? Heb je minder zin om aan de dag te beginnen? Lijkt alles te veel? Misschien heb je last van een herfst- of winterdip. Je kunt er iets aan doen.

Licht

Ons lichaam heeft daglicht nodig. Daardoor wordt er cortisol aangemaakt. Het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. In de herfst daalt de hoeveelheid daglicht. Het is daarom goed om regelmatig buiten te zijn.

Eten

In de winter ruilen we salades en fruit in voor wild en stoofpotten. Niet toevallig, want voldoende dierlijke proteïnen maken het ons makkelijker om voldoende cortisol te produceren. Stevige kost is dus nodig. Ook bij het ontbijt.

Slapen

Zorg voor een donkere kamer. Voor een goede nachtrust eet of drink je beter niets de laatste twee uur voor je naar bed gaat. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. .

Zoet

De suikers in koekjes, snoep, frisdranken en gebak zorgen maar heel even voor energie. Daarna word je er vaak moe van.. Ook de cafeïne uit koffie, cola, thee en chocolade geeft maar kort energie. Even krijg je er meer energie van maar daarna vaak een dip.

Regelmaat

Wie zijn energieniveau op peil wil houden, moet ervoor zorgen dat zijn stofwisseling in evenwicht blijft. Dit evenwicht raakt onder andere verstoord als je onregelmatig eet en slaapt. Dus het is goed op om vaste tijden te eten, te gaan slapen en op te staan.

Lekker bewegen en naar buiten

Sporten maakt in de hersenen stoffen aan die goed zijn voor lichaam én geest. Het werkt ontspannend en geeft je energie.

Zoeken