Bewegen

Bewegen is gezond. Je hoeft niet elke dag zwaar te sporten. Wandelen en bijvoorbeeld fietsen zijn goede manieren om te bewegen. Bewegen is niet alleen goed voor je gewicht  maar ook voor je conditie, je weerstand en de ontwikkeling van je lichaam. Je zit beter in je vel door alle goede stofjes (hormonen) die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten.

Ben je jonger dan 18 jaar?

Dan zijn de richtlijnen voor bewegen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Elke dag één uur matig intensieve inspanning. Langer vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Minstens driemaal per weel spier en botversterkende activiteiten

Vanaf 18 jaar

Dit zijn de richtlijnen voor bewegen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Minstens tweemaal in de week spier en botversterkende activiteiten
  • Voorkom stilzitten.

Wat is matig intensieve inspanning

Je hebt elke dag minimaal een uur 'matig intensieve inspanning' nodig. Matig intensief betekent dat je wel beweegt, maar dat je er niet heel erg moe van wordt. Dat kan bijvoorbeeld door te fietsen, wandelen (stevig doorstappen), skaten of door intensief te spelen. Of gewoon door alledaagse dingen te doen, bijvoorbeeld de boodschappen, grasmaaien of de auto wassen.

Hoe blijf ik in conditie?

Om fit te blijven, moet je drie keer per week intensief bewegen. Telkens tenminste 20 minuten. Bijvoorbeeld zwemmen, hard fietsen of hardlopen (intensief). Het kan van alles zijn, als je hartslag maar flink omhooggaat.

Zoeken