Campagne van 17 mei tot en met 1 juni: NIX zonder ID

Help je mee? Toon je ID! Deze campagne vraagt aandacht voor het tonen van je ID als je alcohol of tabak koopt.

NIX zonder ID

De gemeente Wageningen doet, samen met FrisValley, mee aan de landelijke campagne NIX zonder ID. Jongeren die drank of sigaretten willen kopen, hebben (nog) niet altijd hun ID bij de hand. Voor verkopers in supermarkten, slijterijen, (sport)kantines, horeca, tankstations en tabakszaken is het moeilijk om de juiste leeftijd van jongeren in te schatten. Daarom worden jongeren tijdens de campagne ''NIX zonder ID'' opgeroepen uit zichzelf hun ID te laten zien bij de aankoop van alcohol en tabak.

Wat kun je doen?

Wij vragen aan jou: Help je mee? Toon je ID. Door uit jezelf je ID te tonen als je drank of sigaretten koopt, ben je eerder klaar bij de kassa of aan de bar. Bovendien scheelt het gedoe en soms zelfs gênante momenten. Ook voor verkopers en andere klanten in de winkel is het handig als jongeren hun ID al bij de hand hebben.

Wat is FrisValley

FrisValley is het regionale alcoholmatigingsproject van de FoodValley-gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. Onder het motto ‘Nog geen 18? Dan geen alcohol!’ wijst FrisValley op de gevaren van te vroeg, te vaak en te veel alcohol.

Wanneer

Van 17 mei tot en met 1 juni vraagt de gemeente Wageningen aandacht voor het spontaan tonen van het ID bij de aankoop van alcohol en tabak; in de horeca, in supermarkten en bij sportverenigingen.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden op de website van Frisvalley of lees de folder over de campagne

 

 

Zoeken