Corona: veelgestelde vragen zorg, ondersteuning en vervoer

Medische zorg

Waar vind ik betrouwbare informatie over wanneer ik met klachten contact op moet nemen met de huisarts?

U kunt hiervoor kijken op de website www.thuisarts.nl/nieuw-coronavirus of www.rivm.nl. Wie na het lezen van de informatie vragen, heeft kan bellen met de eigen huisartsenpraktijk.

Kan ik naar het Startpunt komen met vragen?

Vanaf woensdag 15 juli is de balie van het Startpunt weer geopend. U vindt hier meer informatie.over hoe wij te werk gaan. U kunt ook een afspraak maken door op de afsprakenbutton te klikken.

Waar kan ik zorghulpmiddelen zoals krukken of bijvoorbeeld een rolstoel lenen en terugbrengen?

Vanaf woensdag 15 juli kan dat weer bij het Startpunt.

Ik heb hulp nodig want ik kan niet meer naar buiten gaan gezien mijn kwetsbare gezondheid? Wie kan mij helpen met b.v. boodschappen doen?

Het Vrijwilligerscentrum is de ingang voor vraag en aanbod voor initiatieven en hulpvragen. U kunt ze bereiken via 0317-413088 of coronahulp@welsaam.nl.

Gaan de huisbezoeken van de Startpuntmedewerkers WMO en jeugdconsulent door?

De Startpuntmedewerkers en de consulenten beoordelen per vraag of een huisbezoek nodig is voor een goede afhandeling van uw vraag. Eerst wordt geprobeerd om u telefonisch of via videobellen te helpen. Als dit moeilijk gaat of u heeft behoefte aan een gesprek dan kan er een afspraak worden gemaakt bij het Startpunt. Als het voor het beantwoorden van uw vraag nodig is om u thuis te bezoeken, vindt dit in goed overleg met u en de medewerker plaats. Er wordt vantevoren bij u gecheckt of u of uw huisgenoten gezondheidsklachten hebben. Als dat zo is dan wordt de afspraak afgezegd. De consulent houdt tijdens het huisbezoek 1,5m afstand. 

Kan ik reizen met de Valleihopper en hoe werkt dat?

De Valleihopper rijdt en heeft hiervoor richtlijnen opgesteld. Voor informatie verwijzen wij u naar de website van de Valleihopper. Vanaf 1 juli gelden de volgende maatregelen  om de reizigers veilig en verantwoord te vervoeren.

Startpunt, WMO/Jeugd

Waar kan ik terecht als ik me zorgen maak om een persoon of gezin uit mijn omgeving?

Als het niet lukt om met de persoon in gesprek te gaan dan kunt u uw zorgen altijd delen met het Startpunt (0317-410160). Dan wordt er afhankelijk van de situatie gekeken wat er eventueel nodig is. Bij (het vermoeden van) huiselijk geweld kunt u 24/7 contact opnemen met Veilig Thuis tel. 0800-2000.

Wat moet ik doen in geval van crisis, of als mijn melding niet langer kan wachten? 

Dat hangt er vanaf waar het over gaat. Als u dringend hulp nodig heeft en u heeft daarvoor een melding gedaan bij het Startpunt dan kunt u altijd eerst contact met het Startpunt opnemen om uw situatie te bespreken.

Overige instanties in geval van nood